Alla inlägg under oktober 2011

Av Rebecca - 31 oktober 2011 22:56

Jag har precis kollat på en av de bästa filmerna i världen; My sister's keeper. Det svider fortfarande i ögonen och jag har lite svårt att se tangentbordet.

Den handlar om Anna som är donator till sin syster Kate som är sjuk i cancer. En dag förvånar hon alla med att säga att hon inte längre vill donera. Men om hon slutar kommer Kate att dö...

Som ni förstår är det här en film atta gråta till. Detta är andra gången jag ser den, men det hjälpte ändå inte. För mig är det en konstig känsla, då jag som storasyster i min familj inte identifierar mig med Anna, utan med den döende Kate. Jag förstår verkligen alla hennes resonemang och känslor, både inför sin egen sjukdom, sin situation och sin familj.


På bilden är Anna, Kate och deras pappa Brian


Idag har jag varit i Staffanstorp, på Medeltidsmode. Jag har shoppat loss på tyger och införskaffat tyg till två klänningar, ett förkläde och en struthätta. Det blev ett ofärgat linne, ett brunt ulltyg, och två gröna ulltyg. Kommer bli perfekt när jag är klar. Nu ska jag bara leta upp lite skräptyg så att jag kan prova modellerna. Wish me luck!


SeS

Av Rebecca - 30 oktober 2011 23:23

Okej, jag har glömt att berätta för er vad jag gjorde i fredags, så här kommer det: Jag bakade scones till frukost. Det ni! Jag överraskade hela familjen med att smyga upp en halvtimme tidigare än vanligt och tyst som attan baka scones utan att väcka någon. När föräldrarna ramlade ner för trappan, lagom yrvakna, så möttes dem av nyss ur ugnen uttagna scones. Det blev succe!


Dåså. Idag? Jag och Angelica har sjungit singstar och pantat burkar. Inte så mycket kul. Sen tittade vi på Prinsen av Egypten. Nostaligfilm med underbar musik!


TVkvällen bestod av ett nytt program, Allt för Sverige (tror jag att det heter). Det går på ettan och handlar om amerkianer som kommer till Sverige för att hitta gamla svenska släktingar som de knappt visste fanns. Det är en tävling och varje vecka ska en åka ut. Den som är sist kvar får träffa den nya släkten. Konceptet är väl lite konstigt, men människorna som är med och tävlar är alldeles underbara, så vi fick oss en hel del skratt här hemma. Kan jag tänka mig att fortsätta se på.


Efter det var det Beck. Ett rikigt bta avsnitt som jag har sett innan, men det var länge sedan. I alla fall alltid härligt med Beck på höstkvällar. Det passar liksom ihop.


SeS

Av Rebecca - 30 oktober 2011 00:28

I natt blir det vintertid. Typ sämsta läget ever. Det ska ligga en lördag/söndag när man har skola på måndagen. Då känns det verkligen som att man har tjänat tid. Vad ska jag göra imorgon? Sova. Och i övermorgon? Typ, sova. Jag har ju höstlov. Men, man ska inte klaga.


Idag skrev jag högskoleprovet för andra gången i mitt liv. Det var intressant, för de har gjort om hela systemet sen jag gjorde det förra gången. Jag har alltså ett reultat från det gamla provet och snart ett ifrån det nya. Får se vilket som passar mig bäst. Jag fick väldigt bra förra gången (1.8) så det blir svårt att slå. Jag har inte rättat mitt än, så jag vet inte ens på ett ungefär hur det var. Det enda jag kan säga är att jag utan tvekan föredrar den nya sortens prov. Mer matte, mindre språk!


SeS

Av Rebecca - 28 oktober 2011 23:34

Som någon i skolan sa; "Vi får inte lov idag (läs fredag)! Vi får inte lov förrän lördag kväll. Högskoleprovet är ju på lördag!" Ungefär så känner de flesta i min klass. I tanke på att vi skriver på vår egen skola gör inte saken bättre.

Vi kommer att vara i USA när provet är på vårterminen, så det här är vår sista chans att göra det om vi ska söka universitet direkt efter gymnasiet. Ingen press alltså. Vissa sa att de skulle spendera kvällen med att läsa ordboken. Jag vet inte riktigt hur seriösa dem var, men när det gäller min klass är det inte säkert att ett sådant påstående är ett skämt...


Måste sova.


SeS

Av Rebecca - 27 oktober 2011 23:32

Okej. Nu sitter jag och nynnar på tetrismusiken. Lätt bästa slingan ever. Jag har blivit tetrisoman igen. Jag bara älskar det! Jag slog nytt rekord idag på "bli av med så många rader som möjligt". 40 rader på 1 min och 39 sek. Jag är faktiskt riktigt stolt. Oftast spelar jag match, så då är det inte raderna som räknas, inte på samma sätt. Kanske kan jag pressa ner tiden till 1,30. Då måste jag ha maximalt flyt hela rundan.


Imorgon har jag kemiprov, och så har jag lovat min lärare att ta med artikeln från igår. Hon var så nyfiken på vad det var när jag släpade runt på puzzelrullen och alla lådorna den där dagen för intervjun. Hon fick mig att lova att ta med och visa den när den var i tidningen.


Imrogon ska jag gå upp extra tidigt och överraska familjen med att baka scones. Ska bli jättemysigt, trots att jag får gå upp tidigt. Borde nog sova nu. Ska bara ta en runda tetris till.


SeS

Av Rebecca - 27 oktober 2011 01:23

Ja, det är det definitivt nu. Kloclan är snart halv två. I morgon börjar jag visserligen inte förrän klockan tre (har en inställd lektion och slipper en megahåltimme), men på fredag är det åtta som gäller igen... jag är körd.


För övrigt är jag just nu väldigt glad att jag aldrig anmälde mig på bloggtoppen.se. Jag tänkte göra det ett tag, men ändrade mig. Det var tur för mig, för bloggtoppen har blivit hackade. Alla lösenorden kan spridas på nätet och jag skulle verkligen inte palla byta alla mina lösen.


Idag var min puzzelartikel i tidningen. Stolt! Läs mer om de på puzzelbloggen.bloggplatsen.se


SeS

Av Rebecca - 23 oktober 2011 23:35

Det är det min dag har ägnats åt. Och mattehjälp förstås. Min elev har prov imorgon, så vi har pluggat rationella uttryck och potenslagar så att det sprutar ur öronen. Hon kanske fattar. Vi får se...


Jag har också gjort Limhamn farligt med mina femtioelva motorstopp. Pappa har tröttnat på industriområdet där vi körde innan, så nu skulle vi ut i riktig trafik. Herregud. När jag om tjugo år hamnar bakom en övningskörare som får motorstopp tre gånger på väg in i samma korsning och varje gång missar en lucka och senmåste vänta en lång stund, då ska jag försöka att inte bli irriterad och bara säga till mig själv "Det var du en gång i tiden." Jag ber alla som läser det här och själv har körkort: bli inte förbannade, kör fula tycken i backspegeln, tuta osv. Det kommer inte att gå snabbare.


Inbjudan till projektarbetet är skickad till typ hälften nu, och nästan alla de andra åker iväg imorgon. Har bara ett par stycken skolor som jag inte har adress till. Om dem inte passar sig blir dem utan =)


Imorgon har vi drama. Då ska vi få respons på vår pjäs som vi spelade upp för två veckor sedan. Ska bli riktigt kul.


SeS

Av Rebecca - 21 oktober 2011 23:13

Livet är hårt, right. Jag har spenderat de senaste dagarna med att slita ihjäl mig över inbjudningarna till mitt projekt. Jag har letat upp varenda skola i Malml, ringt dem och bett om adress, skrivit adresser på kuvert och börjat skicka iväg breven. Blir ca 50 st när de är klara. Tråkigt!


För övrigt håller jag på med en massa annat också. Jag skrev spanskaprov igår, vilket nog gick ganska dåligt, och fick tillbaka fysikprovet ifrån i tisdags med ett poäng under MVG-gränsen. Surt. Måste bara säga att vår fysiklärare äger på att rätta. Vi fick en gång tillbaka nationella proven i matte dagen efter vi skrev dem!


Jag äter fortfarande inte så mycket, men jag mår inte illa längre. Jag bara känner inte att jag är hungrig, så det känns meningslöst att äta. Konstigt. Om ni vet vad det är, kontakta mig!


SeS

Presentation


Ljuva studentliv: läkarplugg, konståkning, korridor, vikingaliv. Det hade varit tråkigt om man var normal...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Testar du saker du får tips om på bloggar? Recept, pyssel, böcker, frisyrer, aktiviteter osv
 Ofta! Stor anledning till att jag läser
 Ibland. Om det är något som passar mig
 Ibland. Om det är enkelt/billigt/tar kort tid
 Sällan. Bara om det tillhör mina intressen redan
 Aldrig. Tycker bara det är kul att läsa om andras försök
 Aldrig. Punkt.

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards