Alla inlägg under november 2014

Av Rebecca - 28 november 2014 16:15

Såhär på en fredag kan alkohol alltid kännas relevant at diskutera. Folk på korridoren kommer hem från skolan, gör sina sista läxor och knäcker sedan en öl ute i köket för att fira. Alltid, samma sak varje vecka. Det är det väl inget större fel på. Det är det som händer några timmar senare som är problemet; när man går ut för att festa. Ska det vara så svårt att göra det utan att bli askalas? Flera av mina vänner i studentlivet säger att "Nej, jag kan inte hänga med ut. Jag vet att jag kommer dricka då och jag kan inte vara bakis imorgon." Alltså kan man inte gå ut utan att bli full. Det är problemet.


Jag är stolt helnykterist. Det är på eget val, och jag har några anledningar:

- Jag tycker inte om smaken av alkohol (och jo, jag kan känna det på 0,2% cider)

- Jag tycker hela tanken på att något rör runt i ens hjärna så att man inte kan lita 100% på sig själv känns väldigt obehagligt.

- Jag tycker att alkohol borde förbjudas på grund av alla skador det orsakar i samhället (missbruk, rattonykterhet, våldsbrott, leversjukdom, psykisk påfrestning hos anhöriga mm)


Jag anser också att man kan vara nykterist och inte predika om det. Jag dömer inte folk som dricker rimliga mängder alkohol bara för att det är gott/kul, och jag försöker inte få dem att sluta. Vad jag hatar är när det går överstyr. 


Accent hade en trevlig artikel om just det här med att nykterism är på framfart, och jag ville del amed mig av den. De skriver bland annat att försäljningen av alkoholfritt ökar, fler går ut med att de är nyktra och det är modernt med vit månad. Stor tummen upp för det!

http://www.accentmagasin.se/nykterhet/7-nyktra-trender-i-varlden/


Tyvärr är det väl just i studentlivet som sådant märks sist, men kanske kommer det hit någon gång också. Tills dess får jag fortsätta vara den som håller koll på fåren när lampan slocknar i huvudet på dem...


SeS

Av Rebecca - 26 november 2014 15:30

Inlägget jag fått mest kommentarer på tror jag är inlägget om när jag gjorde Melisandres frisyr från Game of Thrones. (Och efter som jag är en attention whore) tänkte jag nu visa en av mina senaste frisyrer, som jag är helt kär i, jag kallar den Lilla Kinapinnefirsyren:

 


Jag hittade en trevlig tjej på youtube som visserligen är lite hispig, men hon hade flera bra förslag. När jag såg den hade jag bråttom, så jag såg aldrig mer än halva tror jag... Jag fastnade i alla fall för den hon kallar sin egen uppfinning, och sen modifierade jag den. Hon drar bara håret ett varv runt pinnen innan hon sätter en hästsvans och låter resten hänga ner. Jag drar fyra varv runt pinnen och sätter en snodd runt den lilla stump som blir kvar. Resultatet ser ni ovan.


Som jag sa innan, jag är helt kär i denna frisyern. Flera anledningar:

- Jag är sjukt morgontrött och detta tar max fyra minuter.

- Sätter man upp den ordentligt direkt så sitter den hela dagen utan att man behöver gå och dra i något.

- Jag kan ha den på konståkningen utan problem. (Passar inte för gymnastiken)

- Man kan matcha den med kläderna. Jag är normalt inte en tjej-tjej som har koll på färger och kläder och sånt, men med pinnarna är det jätteroligt. Min farmor köpte en hel hög (mat)pinnar till mig i våras när hon var i Kina, och istället för att äta dem kan jag matcha de olika färgerna med min tröja. Superroligt! Har också lagt vantarna på lite pinnar från chinabox som jag ska måla själv. Finns obegränsat med möjligheter att pimpa pinnen =D


Här är videon:


SeS

Av Rebecca - 25 november 2014 15:12

Jag skrev en egen julkalender 2012. Och sen skrev jag en till 2013 för att det var så roligt. Vet inte riktigt om jag pallar att skriva en ny i år, för det tar väldigt mycket tid, och jag har än så länge inte kommit på någon bra idé, men än är det inte försent. Kanske slår det slint i julhjärnan den första advent, och sen BAAM har jag kommit på en till story. I så fall skriver jag nog i år också.

Men i alla fall, de kalendrar jag har skrivit tidigare postade jag på ett forum och de blev hyfsat uppskattade. Hade väl tre eller fyra läsare hela vägen =P Tänkte helt vilt lägga upp kalendern från 2012 här på bloggen. Rotade fram den igår kväll och kom fram till att jag gillade den. Håller på att läsa igenom och rätta ett och annat fel eller oklarhet, men den kommer vara i stort sett likadan som den var då. Så jag hoppas ni kommer hit och läser i december. Lägger nog upp alla delar på samma gång (den där tidsfunktionen är strålande) så att det kommer att komma en varje dag, 07.15. 


Hmm... Jag borde nog ha en liten bild som tillhör kalendern. Typ en egen kalenderheader. Det hade varit mysigt. Om någon är photoshopintresserad och vill ha dels sin bild och självklart sin blogglänk i varje avsnitt så får ni gärna höra av er!


 


SeS

Av Rebecca - 25 november 2014 14:45

Ta chansen att vaccinera dig mot HPV om du är född 87-98. Gardasil är ett utomordentligt välfungerande vaccin men det har dragits i smutsen av många, vilket är mycket tråkigt. 


Nej, Gardasil skyddar inte till 100% mot livmoderhalscancer. "Bara" upp till 60-70% (dessutom skyddas man mot vissa ovanligare cancertyper: 80% av analcancer, 60% av vaginalcancer och 40% av vuvlacancer), och det är en hel del. Viruset som orsakar cancern, HPV (humant papilloma virus) finns i många olika former. De man vaccinerar mot med Gardasil är de två farligaste typerna och de två vanligaste typerna. Därför ska man ändå gå på sina kontroller när man blir kallad. Jag har hört folk säga "varför vaccinera sig i så fall, om man ändå måste på kontroller?". Fruktansvärt märkligt resonemang enligt mig. Vill du heller bli sjuk så att det kan hittas på kontrollen senare, och då måste man operera bort delar av livmoderhalsen? 


Man får HPV som en könssjukdom. Man kan antingen få vårtor (Kondylom) eller inget alls, men man smittar ändå. Därför kan det vara svårt att veta om man är smittad eller inte. 


Mycket bra information och svar på klassiska myter finns här:

http://gardasil.se/vardpersonal/svar-pa-tal-om-gardasil/myter-och-sanningar

Eventuellt måste man svara "Ja" på frågan om man är vårdpersonal.


En studie från Austalien som visar på nedgången av könsvårtor hos unga vaccinerade sedan 2007 hittas här:

http://www.bmj.com/content/346/bmj.f2032

Scrolla ner en liten bit, till första diagrammet och titta själv på den lättolkade grafen.


Jag vaccinerade mig med Gardasil för flera år sedan, när det fortfarande kostade, för både jag och mina föräldrar tyckte att det var viktigt. Fortsätt trenden!


SeS

Av Rebecca - 24 november 2014 21:15

#blidonator #livsviktigt

TV4 har drivit en kampanj om detta förra veckan, och jag vill också säga mitt:


Jag är organdonator (kan man verkligen säga "jag är", det är väl mer "jag kommer att vara om jag dör på rätt sätt"). Alla borde vara det. Någon sa att om man är beredd på att ta emot ett organ om man är döende, så borde man per automatik också vara donator. Det låter ganska rimligt, men de flesta tänker inte så. De tänker att den gången jag behöver ett hjärta så kommer det att finnas en. Ingen tänker på att det krävs att någon har dött på precis rätt sätt, och att man dessutom vet att personen kan tänka sig att donera. Det är det mest tragiska; att man vet så lite vad folk vill att man måste låta bra organ gå till spillo.


Hur blir man donator?

Man anmäler sig här: http://www.socialstyrelsen.se/donationsregistret

Det är det smidigaste sättet. Man kan också ha ett donationskort i sin plånbok. Tala om för dina närmaste att du vill donera om det skulle hända något. 

Jag har ett klistermärke på min dörr där det står "Jag donerar mina, gör du?" Låt folk veta!


SeS

Av Rebecca - 23 november 2014 22:46

Jag har idag tagit mig samman och åkt till allmänhetens åkning i ishallen i Lund. Borde gjort det tidigare, men bättre sent än aldrig. Vi hade tänkt göra en korridorsutflykt av det, men på grund av tvättider och bakishet blev det bara jag och en tjej till. Vi cyklade i alla fall dit. Den här tjejen, E, hade med sig ett par supercharmiga skridskor som hennes mamma hade haft en gång i tiden, och fick en nostalgichock eftersom jag åkte på ett par likadana med klassen när jag var yngre. Bredvid mina skridskor nu såg det ganska löjligt ut, men de där gamla rackarna är väldigt sköna.


I alla fall, anledningen till att jag verkligen behövde pallra mig till ishallen idag var för att jag skulle göra ett nytt program. Det programmet jag har nu är ett "vanligt" progam, och det jag ska göra (gjorde idag) är för Artistic Free Skating. Det är färre hopp och piruetter, och mer fokus på koreografin och inlevelse till musiken. 

I sin tur är anledningen till att jag var tvungen att göra det nya programmet just nu är för... vi ska tävla! Vi hade planerat Berlin i mars, men nu har vi också siktat in oss på Tallinn i januari. Anmälningarna ska göras denna veckan, så det börjar bli dags för mig att veta om jag ska anmäla ett eller två program. Efter dagens träning är jag nu nöjd med tanken på att det blir två. Jag lyckades göra en stabil grund, som jag kan utveckla med tiden. Kryssade in och ut mellan hockeypappor och snoriga ungar och lyckades till slut få ihop det medan jag visslade musiken. Kändes ganska dumt... När jag var klar var det bara att rita programmet på närmsta yta; armen, så att jag inte skulle hinna glömma innan jag kom hem och fick chansen att rita på ett papper:

  


SeS


Av Rebecca - 20 november 2014 21:45

Idag var jag och en gammal vän (H) från gymnasiet och fellow läkarstudent på vår gamla Borgarskola och höll en föreläsning. Det var vår mentor från den tiden som kontaktade oss och undrade om vi ville komma dit och ta upp en lektion med vårt snack. Vi gjorde detta förra året också, och det hade tydligen varit väldigt populärt. 

Sagt och gjort, vi satte oss på tåget till Malmö och hade sedan en en timmes föreläsning dels om studieteknik och vad som skiljer sig mellan gymnasiet och universitetet, samt om hur det är att plugga till läkare, för klassen NA14B. Jag och H gick i den klassen som skulle motsvarat NA09B, så det var vi för fem år sedan som var vår publik. En ganska galen känsla. 

Det gick i alla fall jättebra, och vi har inga problem med att prata. Klassen var intresserade och ställde frågor, så det kändes lyckat. Får se om det blir en tredje gången gilt nästa år, för jag kommer gärna tillbaka igen.


SeS

Av Rebecca - 19 november 2014 15:10

Vilket flyt jag har haft de senaste två dagarna. Hoppas inte någon högre makt tror att det måste ändras på snart... Det är nämligen så att jag idag fick tillbaka mitt tentaresultat! Jag brukar lika stabilt på precis ovanför godkäntgränsen. 2,5 poäng över, 3 poäng över, 1 poäng över (shit, svettigt!). Denna gången slog jag rekord. Jag la mig helt enkelt rakt på gränsen. 68 fick jag, 68 är minimunkravet. Herregud nu är det över. Pre-klin är klart! Efter mitt kandidatarbete är det de kliniska terminerna som kommer.


På tal om kandidatarbete, det var det andra jag skulle berätta om. Hann inte med det igår. I alla fall håller jag på med reproduktionsmedicin och ofrivillig barnlöshet. Igår och idag har jag varit på kvinnokliniken i Malmö och varit med på två olika typer av ingrepp. Igår var det tillbakasättning av äggen som man tar ut för att provrörsbefrukta. Idag tittade vi på hur man tar ut äggen innan man provrörsbefruktar (alltså tvärt om den naturliga ordningen). Det var väldigt intressant, för jag hade ingen aning om hur man gör. I tanker på att vi sen bara ska sitta och titta i journaler så var det roligt att kunna se hur saker egentligen går till också.


SeS

Presentation


Ljuva studentliv: läkarplugg, konståkning, korridor, vikingaliv. Det hade varit tråkigt om man var normal...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Testar du saker du får tips om på bloggar? Recept, pyssel, böcker, frisyrer, aktiviteter osv
 Ofta! Stor anledning till att jag läser
 Ibland. Om det är något som passar mig
 Ibland. Om det är enkelt/billigt/tar kort tid
 Sällan. Bara om det tillhör mina intressen redan
 Aldrig. Tycker bara det är kul att läsa om andras försök
 Aldrig. Punkt.

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards