Alla inlägg den 22 oktober 2014

Av Rebecca - 22 oktober 2014 16:48

Jag är en sådan typ som gärna gör reklam för saker jag gillar, och därför kommer nu lite reklam för min favoritapp på telefonen.


Jag satt på en halvintressant föreläsning idag och låtsades lyssna när jag fick ett mejl, som jag såklart kollade. Från Duolingo. Normalt brukar det bara vara påminnelsemejl (Du har inte gjort din spanska på evigheter!) men den här gången var det något som totalt kommer att förstöra min tentaperiod, nämligen: Vi har nu lagt till danska (kul, men inte så upphetsande) och iriska (Rebecca får slag). Iriska! Det är ett av mina favoritspråk. Jag håller ju på mycket med vikingar och historien runt 1000-talet. Just iriska och gaelic är språk som är av intresse då.


Iriska är ett keltiskt språk, så det tillhör en annan familj än de svensk/norsk/danska (nordgermanska), Engelska/tyska (västgermanska) som är språk som liknar vårt. Keltiska språk är skiljt från germanska på samma nivå som de latinska språken. Vad jag vill säga är att det kan nog vara ganska klurigt att lära sig. Men det är så fint!


Så nu har jag två val: antingen tentaplugga, eller köra duolingo dygnet om. Jag vet ju vad jag föredrar i alla fall. Gjorde första lektionen nu i eftermiddags, så jag kan säga ungefär: Jag är en kvinna. Han äter bröd. Pojken dricker vatten. 

Fantastiskt! Love it. Kommer aldrig sluta med det!

 

Okej, reklam skulle jag ju göra. Duolingo är en app (finns på datorn också) för iPhone och android som ger en möjlighet att på ett spelaktigt och tävlingsinriktat sätt (mot dig själv eller dina vänner) lära sig ett språk. Jag laddade ner den för att jag ville underhålla min spanska, för ca 1,5 år sedan. Jag har läst mycket spanska och tänkte att detta var ett bra sätt att hålla liv i språket när jag slutade gymnasiet.

Sen dess har jag inte bara hållt liv i spanskan, utan också utvecklat den. Med en spelapp! Dessutom har jag på skoj börjat lite med italienska och lite med tyska, helt utan seriös inställning. 

Varje lektion tar kanske 2-5 min beroende på hur bra man kan det, så det är perfekt att göra en på tåget, i kön på Ica, eller i kaffepausen när man är osocial. Det är ett enkelt system som man snabbt lär sig, man skriver, lyssnar och (om man vill, går att stänga av) talar. Det är sporrande och uppmuntrande till att fortsätta. På sin hemsida länkar de till en utomstående undersökning som gjorts i USA som visade att språkfärdigheterna efter 34h på duolingo motsvarade en termins studier vid ett universitet (130+h). 

Så, vad är nackdelen? Inget! Det är GRATIS, tar lite tid, roligt, man lär sig... Vad mer kan man kräva? Apple utsåg duolingo till sin app of the year av en anledning. Har du inte den, så ladda ner den. Språk är sexigt!


SeS


#duolingo

Presentation


Ljuva studentliv: läkarplugg, konståkning, korridor, vikingaliv. Det hade varit tråkigt om man var normal...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Testar du saker du får tips om på bloggar? Recept, pyssel, böcker, frisyrer, aktiviteter osv
 Ofta! Stor anledning till att jag läser
 Ibland. Om det är något som passar mig
 Ibland. Om det är enkelt/billigt/tar kort tid
 Sällan. Bara om det tillhör mina intressen redan
 Aldrig. Tycker bara det är kul att läsa om andras försök
 Aldrig. Punkt.

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28
29
30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards